fbpx

feb 2, 2016

Heartbeat Music – passioneret booking & management

I den seneste udgave af Mer’ Monitor har Lene Ethelberg været på udkig efter passionerede, entreprenante mennesker, som brænder så meget for musikbranchen, at de starter deres egne virksomheder. Dette har ledt hende til det aarhusianske Heartbeat Music bestående af Stefan Facius og Thomas Bredahl. Deres kickstart var bookingen af de nu velkendte Go Go Berlin, som de undrede sig over at ingen andre kunne se kvaliteten i. Siden da er det gået meget godt.

Interviewet kan også læses i Mer’ Monitor her.

Hvilke omstændigheder (og hvornår) gjorde at I fik idéen til at skabe Heartbeat Music og hvad kan I tilbyde jeres kunstnere af ydelser, som skiller jer ud fra de større booking & management bureauer?

Vi har kendt hinanden siden vi var teenagere, og har fuldt hinandens karrierer på sidelinjen i mange år. For nogle år siden stod vi begge to ved en skillevej rent karrieremæssigt, hvor vi drak noget kaffe, snakkede musik, og drømte.  På et tidspunkt ringede Stefan til mig og sagde: “Jeg er stoppet på Copenhagen Music og jeg er faldet over det her band, som jeg vil være manager for. Og du skal være med. Du får lige en uge til at tænke over det imens jeg tager på ferie med min søn”.

For første gang i lang tid havde jeg ikke en masse parader oppe og en masse overvejelser, for det føltes simpelthen så naturligt. Vi har nogenlunde samme indstilling og forståelse for hvad der skal til for at etablere sig, både som musiker og som brancheperson. Vi deler arbejdsmoral, og en forståelse for at det kræver en kæmpe indsats hvis man vil forsøge at gøre sine drømme til virkelighed. Denne tilgang krydrer vi med vores mange års erfaring på scenen, bag skrivebordet, og alle de andre steder vi har huseret i branchen.

Vi har fra dag ét haft fokus på udlandet, og har et kæmpe internationalt netværk. Og i al ydmyghed, så er det vi tilbyder vores kunstenere: knowhow, netværk, forståelse for både det kreative og det forretningsmæssige, samt forståelse og erfaring med de personlige udfordringer, det er, at være i et band og være skabende og udøvende kunstner.

 Hvordan får I flyttet jeres kunstnere fra A til B på bedste måde og hvordan er det gået med at overbevise internationale A&R’s om salgspotentialet for jeres danske bands?

Det kræver blod, sved og tårer. Kort og godt. Der er ikke nogen af vores artister der kommer sovende fra A til B. Vi tror ikke på quick-wins, og lover faktisk aldrig vores artister noget – andet end at vi vil gøre alt hvad vi kan, for at de klarer sig så godt som muligt. Indtil videre er det gået ret godt med at få internationale pladeselskaber, bookere, promotere etc. til at se potentialet i vores bands. Det handler naturligvis om musikken, men også alt rundt om musikken, og holdet bagved bandet.

Hvilke kriterier har I til, at man som kunster/band kan komme i stald hos jer?

Vi skal kunne føle artisten. Dvs. vi skal begge to tænde på musikken, og kunne se et kommercielt potentiale i bandet. Det er også mega vigtigt for os, at vi kan føle menneskerne i bandet. Det skal være mennesker, som vi har lyst til at arbejde med og være stolte af at repræsentere.

Vi er faktisk enormt picky med at tage nye artister ind. Vi skal tro på, at vi kan levere et ordentligt stykke arbejde, og det kan vi kun hvis vi vurderer at artisten har det nødvendige talent, potentiale og indstilling, og vi vurderer at deres musik kan gøre sig internationalt i konkurrence med alle de mange andre sindsygt dygtige musikere derude. Kort og godt skal artisten være et sted i sin karriere, hvor det giver mening at have et management. Vi kan trods alt ikke trylle et demoband om til et “stadion-act” på 20 minutter.

Hvordan syntes I generelt det går med den danske musik undergrund og har I et råd til alle de spirende musikere derude?

Danske musikere er meget dygtige. Det hører vi også gang på gang når vi snakker med vores internationale kollegaer. Men der er lang vej fra at være dygtig musiker til at have dét der skal til for at kunne skabe en professionel karriere i dagens musikbranche. Det kræver faktisk at man gør meget mere end at skrive sange og spille koncerter.

I dag skal bands nærmest fungere som en lille virksomhed og selv have styr på alt fra bandidentitet, kommunikation, regnskab, jura, selvangivelse, støttekroner og meget meget mere. Konkurrencen internationalt er benhård, så man skal virkeligt ville det, og være indstillet på at man ikke kommer sovende til noget som helst.

Når det er sagt, så er der jo ikke noget federe end at trykke den af sammen med sine venner, og mærke progressionen når et band med små skridt hele tiden flytter sig nærmere drømmen – og det er sgu bare med at trykke den af og knokle løs derude i øvelokalerne, i studierne, og på spillestederne.

Heartbeat Musics roster:

Go Go Berlin
Lydmor
Bon Homme
Lydmor & Bon Homme
Xolo Island

Læs mere:

www.heartbeatmusic.dk
www.facebook.com/hbeatmusic

SENESTE NYT

Læs den spritnye udgave af Mer’ Monitor! 48

Læs den spritnye udgave af Mer’ Monitor! 48

Musikerbladet Mer’ Monitor er på gaden med nye spændende artikler.

Du kan bl.a. læse om hvad et imposter syndrom går ud på – noget som i værste fald kan stoppe en musikers karriere.
Læs desuden hvor essentielle kernefrivillige er på festivaler såsom UHØRT.

læs mere
Mer' Monitor! 46

Her kan du læse den nyeste udgave af bladet Mer’ Monitor!, som bliver udgivet af musikforeningen Mono i Aarhus i samarbejde med ORA.