fbpx

Den perfekte lydisolering

Den perfekte lydisolering

Der er mange måder at bruge penge på, som alle ved. En af de bedste er indretning af øvelokale med førsteklasses lyd og god lydisolering. Men der er mange ting at tage hensyn til ? både bygningens alder og pengepungen. Hvordan gør man? Vi har snakket med en række øvelokaleforeninger for at høre, hvordan de greb det an med de penge og bygninger, de nu havde til rådighed. Svarene faldt meget forskelligt ud. Læs om deres erfaringer:

Rasmus Wehner under den sidste byggefase på MONO

Rasmus Wehner, formand for Mono i Århus
Øvelokaleforeningen MONO i Århus var i en optimal situation. De byggede nyt og kunne planlægge lyden som de ville have den lige fra starten. Så meget desto vigtigere er det at gribe projektet rigtigt an.

– Da vi byggede det nye Monorama i vestbyen, hyrede vi en akustik ingeniør forud for projektet. Når man bygger helt nyt, skal han være med lige fra den allerførste skitse, og ikke først når det hele er sat i gang. Og det er lige så vigtigt, at han senere er med ved alle byggemøderne, for selv de mindste ændringer i forhold til tegningerne kan have konsekvenser for lyden – om man så bare flytter en ventilationsskakt eller fjerner en gulvliste.
– Forresten sparede vi i sidste ende penge ved at have akustik ingeniør på. Vi syntes nemlig at trægulvet tyngede for meget på budgettet, men turde ikke rigtigt at droppe det, fordi vi var meget nervøse for et betongulv. Men der havde vi til alt held akustik ingeniøren, som kunne gå ind og sige god for det.

Og musikerne i Århus er blevet rigtig glade for den nye lyd. Det eneste mærkbare problem er lokaler, der ligger overfor hinanden. Pågrund af dør mod dør effekten vil der altid være mere overhør end mellem lokaler, der ligger side om side.

Baghuset i Aalborg

David Karlsson, formand for Råstof Roskilde:
Når man rykker ind i ældre bygninger, vil der altid være vanskeligheder. Ældre huse har som regel gennemgående betonelementer, som leder lyden og gør det svært at inddæmme den – især baslyde er svære at stoppe. Helt perfekt kan det aldrig blive – også selvom man bygger øvelokalerne efter alle kunstens regler, som Råstof Roskilde har gjort.

– Undergrundspillestedet Paramount blev bygget helt tilbage i 1982, og det kan man selvfølgelig godt mærke. Der blev lagt et helt almindeligt trægulv, sat dobbelte gipsvægge op, og mere gjorde man sådan set ikke ud af det dengang.
Da vi senere byggede 6 øvelokaler i Gartnergården, byens gamle kaserne, gjorde vi meget mere ud af det. Først og fremmest byggede vi et rum i rummet – en inderskal, som skal have så lidt kontakt med murværket som overhovedet muligt. Dernæst konstruerede vi skæve vægge, som er med til at bryde lyden.

Thomas Aarup, leder af Kansas City i Odense
Kansas City er også rykket ind i ældre bygninger. Men her var vilkårene nogle helt andre end i Roskilde. For selvom Kansas City havde en god financiering, er det sin sag at lave lyd til 40 øvelokaler. Alligevel har Kansas City haft en heldig hånd med et kompromis for små midler. Endda uden lydingeniør.

– Når man overtager en bygning, skal man være meget omhyggelig med at finde ud af præcist, hvad der er i loft, gulv og vægge. Men selvom man har dannet sig et overblik, er det stadig svært at forudsige præcist, hvordan lyden vil opføre sig. Ikke engang fagfolk kan.

I et kvadratisk rum med gipsplader på 50 m2 vil lyden lave en vild pingpong, hvis der ikke er noget til at bryde den. Derfor satte vi rockwool-plader på væggene og brugte vådrumsgips, som er tungere og derfor mere isolerende end almindelig gips. Resten må bandet selv arbejde videre med og tilpasse deres egen lyd – f.eks. ved at hænge noget på væggene. En trommeslager vil have en stor lyd, en guitarist vil have lyden så tæt som muligt, osv.

Thomas er tilfreds, for en ny teknisk rapport viser, at Kansas City greb det rigtigt an i forhold til de midler, der var. Og efterhånden som økonomien tillader det, står der yderligere forbedring af lydisoleringen på ønskesedlen. Rapporten foreslår sænkning af lofterne eller, som en billigere løsning, at lægge isolering ovenpå lofterne. Her kan der i øvrigt spares yderligere penge: Lyden kan kun vandre mellem to direkte tilstødende rum. Det kan man udnytte ved kun at lægge isolering ovenpå hvert andet loft og mure ekstra gips på hver anden sidevæg.

– Lige meget hvor optimalt man gør det, så vil der altid være lydgennemtrængning, understreger Thomas. At bygge øvelokaler på niveau med lydstudier ville jo være helt ude af proportion for lokaler, som skal kunne lejes for billige penge. Derfor kommer det også lidt an på at arrangere sig med naboen og måske selv øve på de tidspunkter, hvor metalbandet ikke er der.

SENESTE NYT

Læs den spritnye udgave af Mer’ Monitor! 48

Læs den spritnye udgave af Mer’ Monitor! 48

Musikerbladet Mer’ Monitor er på gaden med nye spændende artikler.

Du kan bl.a. læse om hvad et imposter syndrom går ud på – noget som i værste fald kan stoppe en musikers karriere.
Læs desuden hvor essentielle kernefrivillige er på festivaler såsom UHØRT.

læs mere
Mer' Monitor! 46

Her kan du læse den nyeste udgave af bladet Mer’ Monitor!, som bliver udgivet af musikforeningen Mono i Aarhus i samarbejde med ORA.