fbpx

Coach er en musikbranche-hemmelighed

Coach er en musikbranche-hemmelighed

Godt nok er han ikke sådan at overse, men den to meter høje jyde, Kristian Koch, der arbejder som coach for bands og solister, er ikke den, som bliver nævnt i takketaler eller lignende, når danske musikere vinder priser.

”Jeg plejer at sige, at jeg er en af musikbranchens største hemmeligheder,” griner Kristian Koch og fortsætter:
”Jeg har ikke helt tal på det, men jeg har vel arbejdet med 400-500 navne, og der er mange, hvor jeg ikke må sige det, fordi det jo ikke er cool at skulle have hjælp af sådan en som mig.”

Kristian Koch har specialisteret sig i at hjælpe musikere med deres sceneoptræden. Og det er både upcoming navne og etablerede navne, der nyder godt af hans input.

”Metoden er den samme, om det er Nephew eller et nyt upcoming band. Men opgaven afhænger jo meget af, hvad det er, de skal forbedre,” fortæller coachen og uddyber:

”Jeg kan blandt andet hjælpe med opbygning af setliste, kigge på hvordan bandet står, eller hvordan de taler til publikum. Min opgave er at gøre dem dramaturgisk interessante.”

”Hvis det vi ser, ikke hænger sammen med det, vi hører. Så får vi aldrig oplevelsen af – at hold kæft, hvor er det godt. Når vi får en stor koncertoplevelse, så er det fordi, det visuelle står stærkt, eller i det mindst hænger godt sammen med det, vi hører.”

Mødes tit med skepsis
Kristian Koch har arbejdet med band- og solistcoaching i 11 år, og han har blandt andet været tilknyttet ORA’s initiativ AuditionDays samt festivalen UHØRT og KarriereKanonen, og på den kommende Musikerdag hos MONO i Aarhus er han også en af oplægsholderne.

”De store navne hyrer mig, hvor amatørerne nogen gange får mig stoppet ned i halsen. Der er næsten altid en eller to i orkestret, som er skeptiske – det næste jeg så gør, er, at forklare dem, hvorfor sceneoptræden er så vigtig,” fortæller han.
Samtidig fastslår coachen, at live-indtrykket er vigtigere end nogensinde, hvis et band eller en solist vil slå igennem.

”Sceneoptræden er kommet for at blive, ellers bliver det svært at slå i gennem. Man skal arbejde sig til det og slå igennem scenisk. Hvis et management skal signe et navn, så skal sceneudtryk være i orden,” lyder den klokkeklare udmelding fra Kristian Koch, og det er også her, han ser et potentiale for vækstlaget.

”Upcoming-miljøet er ikke helt fulgt med, der er sket et lille skred, men det er stadig romantiseret, hvor bands tror, det er nok at spille en masse koncerter sammen, og så kommer bandets udtryk af sig selv.”

”Mange tror, at når de ser, store stjerner gør noget, som fungerer og er fedt, så er det på grund af erfaring og lignende. Sandheden er, at de har trænet og formentlig er blevet coachet.”

Find fællesskab på scenen
Kristian Koch var også coach på dette års UHØRT, hvor han har ros til de bands, han oplevede.
”I år syntes jeg, at niveauet på UHØRT var højere end normalt. Der var virkelig nogen bands, som gav det et skud, og ikke bare stillede sig op og spillede,” konstaterer han og fastslår samtidig, at han ikke kan ændre et bands fremtoning med et trylleslag – heller ikke på UHØRT.

”Det minder lidt om speeddating, fordi de spiller 20-25 minutter og får så 10-20 minutters coaching. Så jeg ser på, hvad kan de bruge med det samme og kigger på, hvad de kan forbedre hurtigt,” forklarer coachen.
Trods stor erfaring må Kristian Koch også erkende, at det er svært, at give generelle råd til bands og solister i det danske vækstlag, men der er dog forskellige fixpunkter at begynde med.

”Jeg har spurgt mange mennesker om, hvad de syntes om koncerten, når jeg har været til alt fra små obskure koncerter til Rolling Stones. Og de svarer alle sammen; Det virkede som om, bandet havde en fest på scenen. Det virkede som om, de nød at spille sammen,” afslører han.

Derfor er rådet til bands og solister ganske simpelt.

”De skal have stort fokus på at få hinanden til at se godt ud. Mange upcoming bands har svært ved at få etableret det fællesskab på scene. Det er skyldes naturligvis, at mange bruger energien på at spille på deres instrument, og det er et uheldigt sted at have fokus,” erkender Kristian Koch og fortsætter:

”De skal i stedet have fokus på hinanden og give hinanden fokus. Så skal man kigge på hinanden, som om man vil give hinanden noget og ikke som om, man vil have noget,” slutter Kristian Koch.

Kristian Koch

Musikerdag 2015

SENESTE NYT

Læs den spritnye udgave af Mer’ Monitor! 48

Læs den spritnye udgave af Mer’ Monitor! 48

Musikerbladet Mer’ Monitor er på gaden med nye spændende artikler.

Du kan bl.a. læse om hvad et imposter syndrom går ud på – noget som i værste fald kan stoppe en musikers karriere.
Læs desuden hvor essentielle kernefrivillige er på festivaler såsom UHØRT.

læs mere
Mer' Monitor! 46

Her kan du læse den nyeste udgave af bladet Mer’ Monitor!, som bliver udgivet af musikforeningen Mono i Aarhus i samarbejde med ORA.