fbpx

okt 19, 2015

Radiovært: Radio er ikke lige så vigtigt som internettet

Bevæbnet med fem fadølsglas i plastik indtog Anders Bøtter, radiovært på P6 Beat, scenen ved Musikerdag 2015 i Monorama i Aarhus.

Glassene var dog ikke til at drikke af. I stedet brugte Anders Bøtter dem til at forklare om DR’s opbygning, da han holdt foredrag på Musikerdagen. Det gjorde han blandt andet for at komme noget af DR-kritikken i forkøbet.
”Lars Trillingsgaard (musikchef i DR, red.) er ikke satan selv. Der er altså ikke en eller anden ond Darth Vader, som styrer det hele,” fastslog radioværten, da han forklarede, at der er flere led over blandt andet musikchefen, som påvirker musikvalget på DR’s radiokanaler.

Alle plader skal ikke i radioen
Anders Bøtter besøgte Musikerdagen for at fortælle om mulighederne, hvis man som vækstlagsband gerne vil have sin musik i radioen – han fastslog dog samtidig:
”Det er ikke al musik og alle plader, som skal spilles i radioen. Det er ikke en menneskeret,” forklarede han og stillede i stedet publikum et spørgsmål.
”Hvorfor skal jeres musik spilles i radioen. Hvad er det, I vil opnå ved det? Jeg vil vove den påstand, at radio ikke er lige så vigtigt som internettet blandt andet, og da slet ikke indtjeningsmæssigt. I får syv øre pr. afspilning i radioen,” konstaterede Bøtter.

Det skal være fucking godt
Anders Bøtter erkendte dog også, at mange bands gerne vil spilles i radioen, og hvis de vil det, så skal de virkelig oppe sig.
Den påstand underbyggede P6-værten ved at vise sin indbakke, hvor flere hundrede mails med promoer hver uge lander i håbet om at nå videre til playlisterne.
”I er i sygeligt hård konkurrence, når I sender musik til folk i branchen. Jeg lytter til det, jeg kan nå. Det vil sige, at I får to minutter – det gør Slayer og New Order også,” fortalte den musikglade vært og fortsatte:
”Derfor skal I også spørge jeres selv; Er det her det bedste, vores band kan præstere? Det skal ikke være okay, det skal være fucking godt, når I sender noget af sted.”
Samtidig understregede Anders Bøtter, at det betaler sig at være kreativ, når man sender promoer. Han og kollegaerne læser ikke de lange beskrivelser og pressemeddelelser. I stedet kan det betale sig at være kort, kontant og kreativ.
”Det er ikke jer, der skal have plads. Det er musikken, som skal have plads,” fastslog han og opfordrede desuden de fremmødte bands til ikke at satse alt på en hest, i stedet skal aktiviteterne for at slå igennem spredes ud til flere platforme og nogen gange er der ikke noget at gøre.
”I radioen følger man tidsånden. Så hvis det er dansksproget tegnefilmsreggae der hitter, så kan jeres mørke rock være nok så godt, det er bare ikke det, lytterne vil have,” sluttede Anders Bøtter med et skævt smil og et skuldertræk.

SENESTE NYT

Læs den spritnye udgave af Mer’ Monitor! 48

Læs den spritnye udgave af Mer’ Monitor! 48

Musikerbladet Mer’ Monitor er på gaden med nye spændende artikler.

Du kan bl.a. læse om hvad et imposter syndrom går ud på – noget som i værste fald kan stoppe en musikers karriere.
Læs desuden hvor essentielle kernefrivillige er på festivaler såsom UHØRT.

læs mere
Mer' Monitor! 46

Her kan du læse den nyeste udgave af bladet Mer’ Monitor!, som bliver udgivet af musikforeningen Mono i Aarhus i samarbejde med ORA.