fbpx

UHØRT med 2015-succes klar til 2016

I begyndelsen af august blev en lille græsplet på Refshaleøen igen omdannet til en festivalplads for UHØRT, der præsenterer dansk musiks nyeste navne.
”Det har været en rigtig god festival med godt vejr. Det kan lyde tåbeligt at starte ud med, men det er vigtigt, når man som os lever af ølsalg, så folk skal gerne blive hængende og købe i baren,” forklarer Piet Breinholm Bendtsen, der er festivalleder.
I år var 40 bands på plakaten, og de indtog i løbet af de to festivaldage de tre scener, hvorefter den stod på coaching med to af UHØRT’s i alt 10 coaches fra musikbranchen.
Det er blandt andre ORA, som er med til at arrangere UHØRT, og de kan sammen med resten af arrangørgruppen glæde sig over en vellykket festival.
”Alt i alt kan vi se tilbage og konstatere, at det er gået rigtig godt. Jeg har været med i fem år, og 2015 er det år, hvor afvikling og musik har haft det højeste niveau,” fastslår festivallederen og fortsætter:
”Vores ambition er, at vi år for år bliver 10-20 procent bedre.”

Stor interesse for UHØRT
I år har godt 2.500 mennesker besøgt UHØRT i løbet af festivalens to dage, og det glæder Piet Breinholm Bendtsen, som dermed kan konstatere, at interessen hos både publikum og medier er steget.
”For andet år i træk kørte vi med forslag, og der kan vi se en stigende tendens. Vi sælger faktisk omkring 50 procent af billetterne i forsalg,” fortæller han uddyber:
”Samtidig har vi fået godt hul igennem i medierne. Vi skal ikke kæmpe om publikum med Smukfest (der afvikles i samme weekend, red.), men vi kæmper om medierne, fordi den jyske festival trækker stor opmærksomhed.”

Egenkapital til regnvejrsdage
Piet Breinholm Bendtsen kan allerede nu fastslå, at UHØRT også afvikles i 2016.
”Økonomisk har vi ikke helt overblikket endnu, men det tegner godt, og det vil være dejligt, hvis vi kunne bygge en egenkapital op, så vi kan stå i mod, hvis vi rammer en regnvejrs-weekend på et tidspunkt,” forklarer festivallederen, der blandt andet står i spidsen for landets største lytteudvalg, som vælger musikken til festivalen.
”Vi fik 539 ansøgninger i år, som blev grovsorteret ned til 88 navne. Derefter havde vi 35 mennesker fra branchen, som lyttede de 88 udvalgte navne igennem og gav point, så de 40 endelige navne kunne udvælges.”
Sådan bliver det også næste år, hvor en anden af festivalens kendetegn ligeledes gentages.
”En af vores dna-strenge er vores coaching. Det forløb godt i år, og vi har fået god feedback på det fra vores bands,” fortæller Piet Breinholm Bendtsen og uddyber:
”Vi har virkelig haft gode folk på i år, og det er en vigtig del af festivalen. Det er en stor administrativ post, men den holder vi fast i, ”slutter han.
UHØRT 2016 bliver efter planen afviklet fredag den 12. og lørdag den 13. august på Refshaleøen.

UHØRT