NYHEDSBREV
Hold dig opdateret m. ansøgningsrunder og andre relevante nyheder for musikere
Relevante links: Læs videre i artiklen ”Den gode bookingmail”
Det er altid vigtigt, at du sætter dig ind i, om spillestedet er et match for dit band og din musik.
Gå fx ind på spillestedets hjemmeside og se hvilke bands, de har på programmet. Der skal være et genrematch mellem den musik, du spiller, og det som spillestedet booker. Hvis spillestedet dertil kun booker store danske og internationale bands, kan det blive temmelig vanskeligt at komme i betragtning. Kig derfor efter spillesteder, der har en stor vækstlagsprofil eller laver klubaftener for amatørmusik.
TIP: Gør det nemt for bookeren og find et hovednavn på spillestedets plakat, som du og dit band vil passe godt sammen med. Bookere modtager rigtigt mange anmodninger om koncerter og skal koordinere mange koncertaftener. Hvis man kan gøre bookerens arbejde lettere ved at placere sig i et spot, som bookeren alligevel skal have udfyldt, så er muligheden for at komme til at spille meget større. Det viser også, at du har tænkt tingene igennem og har en plan, og at du har forholdt dig til det pågældende spillested.
Spillesteder modtager som sagt mange flere forespørgsler på koncerter fra amatørbands, end de har plads til i løbet af et år. De fleste spillesteder booker desuden vækstlagsband, der bor og/eller øver tæt på spillestedet af flere grunde; dels for at støtte op om lokale bands med stort potentiale, og dels for at sikre publikumstilslutning – Det er aldrig en god oplevelse, hverken for bandet eller spillestedet, når spillestedet er halvtomt. Kontakt derfor spillesteder, der ligger tæt på dit øvelokale eller din by, da både spillestedet og du ved, at der er meget større chance for at få folk ind af døren til spillestedet, hvis den geografiske afstand er lille.
Kan du så aldrig komme til at spille uden for dit lokalområde? Det kan du sagtens, men det kræver, at du laver noget benarbejde og er lidt strategisk. Her er der tre ting du kan gøre:
2A: Kontakt et lokalt band dét sted, du vil spille, før du kontakter spillestedet. Prøv at lave en aftale med dem om en fælles koncert – Det sikrer som sagt større publikumstilslutning, og gør det mere attraktivt for spillestedet at booke dig og dit band.
2B: Lav en PR-plan og gør alt, hvad du kan for at hive folk ind til koncerten.
Et af de bedre eksempler inden for god PR, er den jyske sanger Kris Herman, der anmodede om et spillejob på Gimle i Roskilde. Herman havde forberedt en meget velgennemtænkt PR-plan, som han forlagde for Gimle. En del af planen gik blandt andet ud på, at han ankom dagen før og tog ud på alle de nærliggende gymnasier og spillesteder med flyers og snakkede med folk om koncerten. Dét resulterede i, at der stod 300 mennesker på Gimle til koncerten.
Dette er et forholdsvist enestående eksempel, og det kræver meget arbejde at udføre en sådan PR-plan, men det er bestemt ikke umuligt, hvis du virkelig vil ud og spille et specifikt sted. Som en del af PR-planen kan du også kontakte lokale radiostationer og aviser. Men til syvende og sidst handler det om at vise, at du er engageret og en plan, og at du er villig til at arbejde for at få din musik ud.
2C: I sidste ende er det bedste, du kan gøre, at gå i øvelokalet og skrive nogle gode sange, så musikken sælger sig selv. Det mest optimale er selvfølgelig at blive opdaget at et musikselskab og et bookingagentur, der kan stå for, at du og dit band bliver booket rundt om i landet, og samtidig betaler for tourbussen, ikke også?
TIP: Sørg altid for at gøre dit benarbejde, så du kan garantere spillestedet, at du og dit band tager minimum 30 personer med til koncerten. Publikum er spillestedernes indtægtskilde, og en garanti for indtægt vil øge din chance for at få en koncert. Men husk; hvis du ikke kan holde hvad du lover spillestedet, så bliver du og dit band højest sandsynligt ikke booket igen.
En anden mulighed, for at få en koncert på et spillested, er ved at gå gennem et bookingagentur eller et management. Hvis du kan se, at Beatbox har booket Julie Maria til at spille på Fermaten, så kan du kontakte agenturet for at høre, om du kan lave en direkte aftale med dem om en opvarmningskoncert.
*****
Artiklen er forfattet i samarbejde med Lauritz Jørgensen fra Gimle i Roskilde.
Musikerbladet Mer’ Monitor er på gaden med nye spændende artikler.
Du kan bl.a. læse om hvad et imposter syndrom går ud på – noget som i værste fald kan stoppe en musikers karriere.
Læs desuden hvor essentielle kernefrivillige er på festivaler såsom UHØRT.
Hvordan skaber du mere gennemslagskraft i din liveoptræden? Bliv inspireret sammen med bandcoach Kristian Koch, vokalist Sofia Schmidt og lystekniker Martin Lundholm.
Her kan du læse den nyeste udgave af bladet Mer’ Monitor!, som bliver udgivet af musikforeningen Mono i Aarhus i samarbejde med ORA.