fbpx

Hvordan fundraiser man?

Du kan finde ALLE legater og fonde i portalen www.legatmidler.dk. Her er alle oplysninger fra Vejviser til legater og fonde gjort søgbar, og du betaler kun for de legater du skal bruge oplysninger på. Oplysningerne tilbydes som bog og på CD. Desværre er den ikke helt billig, men den findes også på bibliotekerne.

Den nemmeste metode er selvfølgelig research på internettet. Her er www.legatbogen.dk en glimrende og meget anvendelig database. Her er det nemt at finde frem til alle de musikrelaterede fonde og legater der findes, samt info om de enkelte puljer. Du finder også en masse gode råd til ansøgningen –  www.legatbogen.dk/saadan-soeger-du.

Vi kan også anbefale Maiken Ingvordsens fundraisingdatabase som indholder håndplukkede fonde, der særligt støtter kunst, kreative og sociale projekter.

Vi har samlet en kompakt liste over de mest relevante puljer her, men du kan også finde en masse på de andre musikorganisationers hjemmesider fx. på www.koda.dk, eller prøve dig frem i søgemaskinerne med dine egne stikord.

Hvad skal jeg gå efter, når jeg leder?

Det er sjældent, at en fond serverer det, du leder efter på et sølvfad. Kunsten er at finde de stikord i fondens tekst, som “gemmer” på et formål, der ligner dit eget.

Eksempel: Hvis et upcoming band søger om penge til deres aktiviteter, er en pengegiver med den følgende tekst måske interessant: “… yder væsentlige og nyskabende bidrag til dansk musik og film, men har ikke mulighed for at leve af deres kunstneriske virksomhed”. Det kan godt kræve lidt tålmodighed og øvelse, før man fanger sådanne skjulte forbindelser.

Kig forresten også lige efter, om fonden skriver, hvad den ikke giver penge til. På den måde kan man også udelukke nogle fonde og spare en masse overflødigt arbejde.

Hvilke fonde vælger jeg ud?

Når du er færdig med at lede, sidder du forhåbentlig med en længere liste over fonde og legater, der kunne komme i betragtning. Nu er tidspunktet kommet, hvor du vælger lige netop den eller de fonde ud, som rammer dit formål bedst.

Hvis en fond virker interessant, skal du altid gå ind på dens hjemmeside (de fleste har en. Hvis ikke, så bed om muligt om at få tilsendt deres fundats). På hjemmesiden får du som regel en fuldstændig og opdateret information om ansøgningsfrister, betingelser, m.v. Tit kan du også smugkigge i listen over tidligere pengemodtagere for at vurdere, hvor bredt eller snævert de uddeler penge.
Kig meget grundigt og vær sikker på, at du har været i alle hjørner af hjemmesiden. Der kan nemlig gemme sig mange oplysninger rundt omkring i menuerne.

Den gyldne regel, når du vælger egnede fonde ud, er: Vælg omhyggeligt og målrettet. Der skal være en logisk forbindelse mellem det, du søger og fondens formål. Hellere lægge et stort arbejde i en eller to omhyggeligt udvalgte ansøgninger end sende tyve løse og upræcise breve afsted, som alligevel havner i papirkurven.

Men: Når du har fundet den perfekte fond, som skal have din superansøgning, kan du godt overveje samtidig at spille lidt lotteri og sende en serie af ansøgninger afsted. Der sidder nemlig rent faktisk også fonde, som har svært ved at komme af med pengene for det indeværende år. Måske er deres område meget specifikt. Så hvis du støder på fonde, som måske virker lidt “hendøende” og det, du søger til, med lidt god vilje kunne presses ind i fondens formål, så er det værd at overveje.

Man kan altså følge reglen eller bryde reglen. Vigtigt er, at man er bevidst om, hvad man gør og hvorfor.

Nu har du lavet dit udvalg, og du er klar til at skrive ansøgningen.

SENESTE NYT

Læs den spritnye udgave af Mer’ Monitor! 48

Læs den spritnye udgave af Mer’ Monitor! 48

Musikerbladet Mer’ Monitor er på gaden med nye spændende artikler.

Du kan bl.a. læse om hvad et imposter syndrom går ud på – noget som i værste fald kan stoppe en musikers karriere.
Læs desuden hvor essentielle kernefrivillige er på festivaler såsom UHØRT.

læs mere
Mer' Monitor! 46

Her kan du læse den nyeste udgave af bladet Mer’ Monitor!, som bliver udgivet af musikforeningen Mono i Aarhus i samarbejde med ORA.