NYHEDSBREV
Hold dig opdateret m. ansøgningsrunder og andre relevante nyheder for musikere
Der var lagt op til masser af snak og debat, da ORA tidligere på måneden holdt sit årlige forårsseminar i Odense.
Årets tema var ’Fremtidens øvelokaler’, hvor deltagerne diskuterede, hvordan de kommende års udfordringer og opgaver ser ud for de danske øvelokaleforeninger.
Med udgangspunkt i årets tema blev der gjort status på landets vækstlag, og hvordan man kan styrke arbejdet for de musikere, som er på vej frem eller stadig leder efter deres musikalske identitet.
Deltagerne kunne blandt andet konstatere, at det danske vækstlag og sammensætningen i øvelokaleforeningerne er ganske kompleks, fordi nogen bands går efter det store gennembrud, mens andre blot hygger sig med musikken i selskab med vennerne. Derfor er efterspørgslen på initiativer og engagement meget forskellig fra sted til sted og fra musiker til musiker.
Tidligere har seminaret haft besøg af flere oplægsholdere i løbet af de to dage, det strækker sig over, men i år var det kun musiker Rasmus Stolberg fra gruppen Efterklang, der var på besøg for at holde et oplæg.
Han fortalte om gruppens historie fra starten i øvelokalerne i Sønderborg og på Refshaleøen til det absolutte højdepunkt, hvor bandet gav koncert i Operahuset i Sydney.
Sidenhen er Efterklang blevet meget mere end bare et band, da de blandt andet har udgivet flere film, stiftet et pladeselskab og en radiostation.
Rasmus Stolberg bød også ind i forhold til fremtidens opgave for landets øvelokaleforeninger, der i hans optik skal være mere end bare et sted, hvor håbefulde bands og musikere kan øve.
”Det er super vigtigt, at der er et sted, hvor man kan øve. Det er en sindssygt vigtig funktion, fordi det er ikke nemt at finde et sted at øve,” forklarer han, men fastslår samtidig: ”Øvelokaleforeningerne skal ikke bare stille lokaler til rådighed eller lave en festival. Foreningerne skal også udøve hjælp til selvhjælp, så medlemmerne får nogen redskaber til at komme videre med deres musik, hvis det er det, de vil.”
Samtidig opfordrer Rasmus Stolberg ligeledes musikerne til at tænke i andre baner, når de skal ud til publikum med deres musik.
”Måske er en garage bedre end et spillested? I stedet for at vente på at folk skal give dig en koncert, så lav din egen. Det er virkelig simpelt, hvis det går godt og bliver en succes, så skal andre nok få øjne op for jeres musik,” mener musikeren, men han understreger samtidig, at det er hårdt arbejde at slå igennem.
”Lav noget helt vildt god musik med nerve – tro på det. Og når det er på plads, så skal man arbejde hårdere end man tror, og selv skabe rammerne i stedet for at vente på en foræring,” lyder opfordringen fra Rasmus Stolberg.
Han understregede ligeledes, at man ikke skal give op bare fordi de første forsøg ikke lykkes.
”Det handler om at få folk til at lytte til musikken, så de falder for den og bliver engageret i den. Man skal ikke sende en mail og tænke, at så er de måske ikke interesserede, hvis ikke man hører noget.”
”Så må man skrive igen, når der er noget nyt – koncert, materiale eller anden udvikling. Det er stadig den gode musik og det gode argument, der kommer forrest,” slutter Rasmus Stolberg.
Musikerbladet Mer’ Monitor er på gaden med nye spændende artikler.
Du kan bl.a. læse om hvad et imposter syndrom går ud på – noget som i værste fald kan stoppe en musikers karriere.
Læs desuden hvor essentielle kernefrivillige er på festivaler såsom UHØRT.
Hvordan skaber du mere gennemslagskraft i din liveoptræden? Bliv inspireret sammen med bandcoach Kristian Koch, vokalist Sofia Schmidt og lystekniker Martin Lundholm.
Her kan du læse den nyeste udgave af bladet Mer’ Monitor!, som bliver udgivet af musikforeningen Mono i Aarhus i samarbejde med ORA.