- Vi arbejder for vækstlaget i Danmark
Menu

Før du skal spille en koncert på et spillested, er det altid en god idé at snakke hele forløbet igennem i bandet, så du og dit band er fysisk og mentalt velforberedte og kan koncentrere jer om at spille en god koncert.

Relevante links: Læs også artiklen ”Typer af spillesteder

Mødet_med_spillestedet

1: Før i ankommer til spillestedet

Sørg for at have styr på alt det praktiske. Hav en plan. Her er en tjekliste, som kan bruges inden i tager afsted:

Gear:

  • Hvilket gear spiller i på?
  • Hvordan transporterer i gearet? Er alle aftaler på plads?
  • Hvordan afregner i for transport?

Tidspunkter:

  • Hvornår pakker i jeres gear?
  • Hvor og hvornår mødes i inden koncerten?
  • Hvornår skal i afsted for at nå get-in på spillestedet?
  • Hvornår og hvor lang er jeres lydprøve?
  • Hvornår og hvor længe skal i spille?
  • Hvornår mødes i backstage inden koncerten?

Teknik og praktik:

  • Hvem er afvikler på aftenen? Gem tlf. nummeret så i nemt kan få fat på personen når i ankommer.
  • Har lydmanden modtaget info omkring jeres tekniske behov? Altså antal kanaler i skal bruge, mikrofoner, instrumenter, in-ears etc. og placering på scenen.

TIP: Det er en god idé at lave en teknisk rider, som i som standard kan sende til spillestedet før jeres næste koncert.

Mad og drikke:

  • Hav en aftale med bookeren omkring mad og drikke. Er det spillestedet der står for dette, eller skal i selv sørge for at blive bespist?
  • Får i drikkevarer eller drikkebilletter, i så fald hvor mange?
  • Er det nogle specielle hensyn spillestedet skal tage højde for ift. allergener, vegetarer etc.?

TIP: Det er en god idé at have en catering rider parat, som kan sendes, hvis spillestedet varetager catering på aftenen.

Merchandise:

  • Har i aftalt med spillestedet, hvor i kan placere jeres merchandise?
  • Har i styr på hvem der fysisk skal sælge det?
  • Har i en mobilepay konto eller byttepenge med?

TIP: Hvis i skal spille med andre bands, så tag en snak om, hvordan i vil forholde jer til situationen, når i ankommer og skal sætte op. Med andre ord er det en god ide, at i forbereder jer mentalt på de rammer, i skal spille under. Når man skal spille er det nemt at blive stresset, hvis man føler, at der ikke bliver lyttet til ens behov i forhold til lys, lyd og gear.

Liveproduktion kan være lidt rodet og ustruktureret, men som hovedregel kommer tingene til at spille perfekt i sidste ende – specielt hvis man evner at være fleksibel og slapper af. De bands som klarer sig bedst er oftest dem, der er gode til at samarbejde og tage tingene med et smil, når tingene ikke lige går helt efter planen.

 

2: Når i ankommer til spillestedet

 Når i ankommer til spillestedet, kan det hele godt virke lidt forvirrende. Hvor kan man parkere, hvem skal man snakke med og hvor skal gearet hen?

TIP: Find afvikleren, som er den, der står for at modtage bandet og som skal sørge for at aftenen kommer til at glide. Afvikleren kender hele spillestedet og kan svare på spørgsmål lige fra backstageforplejning, til hvem der er lyd- og lysmand. Sørg for at få spurgt afvikleren, hvem der er på arbejde og hvem der står for hvad. På den måde kan i sikre jer, at i henvender jer til den rigtige person, når i har spørgsmål til lyd, mad, merchandise eller andet.

Husk på, at bookeren som i har lavet aftalen med, ikke nødvendigvis er tilstede på aftenen, og at det højest sandsynligt er en helt anden person, som skal afvikle aftenen. I den proces kan der nemt gå en detalje eller to tabt, så tag det roligt, hvis afvikleren ikke lige har hørt, at jeres bassist havde bestilt rødbedefrikadeller til forplejning.

Husk også, at mange spillesteder bruger frivillige til at afvikle. De frivillige er ikke aflønnede, men bruger deres frie tid på at hjælpe dig og dit band. Vis jeres taknemmelig for deres indsats.

TIP: Lydmænd på spillesteder er folk med stor ekspertise i teknik, lyd og akustikken på stedet. Det er fint at afgive sine ønsker til en lydmand, men man skal langt hen ad vejen stole på, at lydmanden ved hvordan i kommer til at lyde bedst. Blot forklar ham, hvad i har med af instrumenter på scenen og hvad der skal fremhæves.
Specielt forsangere er ofte bekymrede for, at de ikke får rumklang på deres vokal. Man får ALTID rumklang eller delay på sin vokal ud af PA-anlægget. En lydmand spiller ALDRIG med et tørt signal.

TIP: Smid bandegoet væk, man kommer rigtigt langt med at være flink og rar. Medarbejdere på spillesteder er vant til at deale med musikere på daglig basis, og de giver rent ud sagt ikke en dyt for en dårlig attitude, eller forloren musikerarrogance. I er på arbejde, i er ude og promovere jer selv. Jo nemmere i er at arbejde med, jo bedre en chance giver i jer selv for at blive booket igen. Husk at spillestederne snakker sammen. Bands bliver ofte anbefalet eller udelukket fra bookinger på spillesteder, og god opførsel tæller rigtigt højt i denne sammenhæng.

 

Opsummering:

  • Sørg for at alle aftaler vedrørende tider, gear, mad og merchandise er på plads, inden i ankommer til spillestedet.
  • Snak aftenen igennem og forbered jer mentalt på de udfordringer der kan opstå, og hvordan i bedst muligt kan håndtere dem.
  • Find afvikleren og find ud af, hvem der er på arbejde, og hvem i skal spørge om hvad.
  • Tjek om de detaljer i kender, stemmer overens med de informationer som afvikleren har.
  • MAKE IT WORK. Vær fleksible og samarbejdsvillige. Tag en dyb indånding, hvis tingene ikke lige glider og behandl folk ordentligt. Drop musikeregoet og sørg for at sælge jer selv bedst muligt.
  • Stol på lydmandens ekspertise indenfor lyd og teknik.

  

Forfattet i samarbejde med Lauritz Jørgensen fra spillestedet Gimle i Roskilde.

*****