- Vi arbejder for vækstlaget i Danmark
Menu

Sådan får du kontakt til din musikbranche!


Du og dit band har en stak sange klar. I har øvet jer længe og har ramt noget, i synes at omverden skal høre. Men hvordan booket man et show og hvordan får man kontakt med et pladeselskab?

Af Carsten Holm

En ting er naturligvis at finde kontaktoplysningerne og mailadressen. Men hvordan sikrer du dig, at din mail bliver læst og din musik hørt, fremfor at drukne i mængden af alle de andre håbefulde navne, der har fundet de samme mailadresser?

Her kommer fem stensikre staldtips fra det københavnske spillested VEGA og pladeselskabet Tambourhinoceros, der deler ud af deres erfaringer om ’do’s & don’ts’.


Hvordan kommer jeg i kontakt med en koncertbooker?

Jeppe Christensen har igennem flere år booket koncerter på VEGA – blandt andet med fokus på navne, der optræder i Ideal Bar, VEGA’s mindste scene. Det er dér, hvor mange af de nye talenter prøver kræfter med en større scene for første gang og Jeppe modtager dagligt en hav af henvendelser.
Udover, at høre koncerterne han booker til sit spillested, tager han også ud i byen for at høre musikken spille live på de øvrige scener, for blot at møde ind på sit arbejde dagen efter og blive mødt af en strøm af ulæste mails. Her er Jeppe’s fem væsentligste råd!

  1. Ha’ styr på hvem du kontakter

– Alle spillesteder er forskellige og opererer i forskellige kontekster. Derfor ryger en email automatisk i papirkurven hvis jeg er CC sammen med et hav af andre spillestedsbookere og festivaler. Husk at sætte dig ind i hvem du henvender dig til og hvorfor. Lav noget research og stil dig selv de kritiske spørgsmål; Er jeg relevant for VEGA på nuværende tidspunkt, passer jeg profilmæssigt ind, hvorfor tager jeg kontakt til VEGAs booker?

  1. Vær kortfattet og præcis i din kontakt

– Som booker får jeg rigtig mange mails og jeg bruger lang tid på at sortere i dem og identificere hvilke der er relevante. Vær derfor kortfattet i din henvendelse. Hvem er du/i? hvor er i karrieremæssigt? Hvorfor kontakter du/i mig?

  1. Ha’ dit præsentationsmateriale i orden

– I forlængelse af punkt nummer 2 er det vigtigt at det materiale du medsender er i orden. Det skal være opdateret med præcise beskrivelser af links (hvoraf ingen er døde). Lad være med at vedhæfte PDF’er eller andre filer. Dropbox og lignende er heller ikke fedt. Kopier relevant tekst og direkte links til musik (helst Soundcloud eller Bandcamp) og diverse profiler ind i mailen. Sørg for at jeres Soundcloud, Bandcamp og Facebook-profiler er opdaterede. Er en mail interessant går jeg altid på opdagelse her og bliver klogere på bl.a. live-erfaring og evne til at agere og promovere på sociale medier m.m.

  1. Timing

– Jeg kender det udmærket godt; Man sidder der og er frustreret over der ikke sker noget med ens projekt, så derfor sender man en masse mails, kontakter en masse spillesteder, agenter og pladeselskaber – og man hører måske slet ingenting. Men er timingen nu også den rigtige? Som booker i VEGA, booker jeg nogle gange et helt år frem, andre gange er det med ganske kort varsel, at jeg finder et supportband. Gør dig grundige overvejelser og argumenter overfor dig selv, hvorfor en koncert i VEGA giver mening ift. den tidslinje du bevæger dig på. Er det hos VEGA du skal spille din debutkoncert, eller er det måske en idé at vente til du har noget mere erfaring? Giver det mening at gå efter et supportjob i stedet for en headliner? – ja, det gør det som oftest. Hvis ikke man zoomer ud og tager et større perspektiv, kan ens ageren hurtigt blive usammenhængende og virke desperat.

  1. Hav tålmodighed og husk fodarbejdet

– Det tager lang tid at blive god nok til at lave musik andre gider lytte til. Det tager endnu længere tid at gøre det fedt at se og høre live. Det tager ofte år og nogle gange lykkedes det slet ikke. En eller anden stor masterplan gør dig ikke til en god eller interessant musiker. Det gør det hårde arbejde og det kunstneriske fokus derimod – er dette på plads vil døre åbne sig og ting vil begynde at ske. Det værste man kan gøre er at lægge for stort et pres på sig selv eller lade andre gøre det. Jeg ser tit at tingene går for hurtigt – nogle gange så hurtigt at ellers lovende artister forspilder deres chance. Lad musikken og kreativiteten tale og ta’ kontakt til en spillestedsbooker når du føler du er helt klar. Spiller du i et band du selv gad betale penge for at se live? Hvis ikke, så ta’ lige tilbage i bunkeren og fordyb dig for en stund ekstra!

Og som et lille bonuspunkt: Husk at når koncerten er booket, så begynder det næste lange, seje (og sjove!) træk. Publikum er ikke bare sådan en uudtømmelig hær af musikinteresserede mennesker med ubegrænsede økonomiske midler. De skal aktiveres, overtales, gøres interesserede og de skal forkæles.


Hvordan får jeg kontakt til et pladeselskab?

Kristoffer Rom er grundlægger og chef på selskabet Tambourhinoceros, som også er baseret i København. Med navne som Efterklang, Cancer og Palace Winter, råder Tambourhinoceros over en lang liste af nyere danske indienavne.

Selskabet har ikke noget specifik musikalsk profil – som man måske kender fra andre labels, der fokuserer på metal, bas eller popmusik. Så længe der er en speciel stemning og ærlighed i musikken, så lægger selskabet ører til ny musik udefra.

I Kristoffers tilfælde, modtager han også en masse mails hver dag. Links til filer, videoer, pressemeddelelser og sociale medie profiler – og det er ikke af ond vilje, at han ikke får lyttet alt igennem. Men henvendelsen skal være lige så skarp til Kristoffer, som den skal til Jeppe.

Dette er Kristoffers fem essentielle råd:

  1. Vær modtagerorienteret og fortæl, hvorfor du sender musik til os specifikt.
    Undgå massemails, pressemeddelelser osv. I stedet gør det tydeligt, hvad det er ved modtageren, som gør, at du sender din musik til vedkommende.
  2. Inkluder både audio og noget visuelt.
    Hele pakken tæller, men det behøver ikke være færdige produkter. Demoer og moodboards er fint.
  3. Send ny uudgivet musik
    Mange vil have svært ved at markedsføre noget, der allerede er forsøgt markedsført tidligere.
  4. Har du andre ombord (management, booking etc.), eller bare gode dialoger med potentielle partnere, så skriv det.
    Et label kan ikke breake en artist alene, det er en team effort.
  5. Inkluder links til online-platforme
    Det gør ikke noget, at der ikke er store followertal, men det er spændende at se, hvordan en artist iscenesætter sig selv overfor (potentielle) fans.

*****

Artiklen er først publiceret i Mer’ Monitor! #36.